Николас Гомес Давила е роден на 18 май 1913 година в Колумбия в семейство от столичния елит и макар формалното му образование да приключва с гимназията, чете непрекъснато не само на родния си испански, но и на овладените още в детството френски, английски, латински и гръцки, както и немски, италиански, португалски и дори датски – на по-зряла възраст. До края на живота си събира библиотека от 30 000 тома. Резултатът от толкова много четене и размишления излиза през годините в няколко тома афоризми (Notas, 1954; Escolios a un Texto Implícito, 1977, Nuevos Escolios a un Texto, 1986, и др.), част от които ви предлагаме тук. Взети са от изключителния български сайт, посветен на Давила - https://ngdavila.wordpress.com. изготвен от Б. Тодоров.
— Глупавите идеи променят дори походката на своите почитатели.
— Шарлатанството на великите хора е очаровало XIX век; XX век се захласва по дребни шарлатани.
Съвременният писател забравя, че само загатването на жестовете на любовта предава същността ѝ.
— Врагът на цивилизацията е не толкова външният ѝ противник, колкото вътрешното ѝ износване.
— Умът на марксиста с времето се вкаменява, а този на левичаря се размеква като гъба.
— Демократът променя метода на хуманитарните науки, когато някой извод започне да го безпокои.
— Обичайно възхваляват правата, за да могат да пренебрегват задълженията.
— Опасната идея не е погрешната, а частично вярната.
— Самотата ни учи да бъдем интелектуално по-честни, но и ни подтиква да бъдем интелектуално по-малко вежливи.
— Правдоподобието е изкушението, на което историкът-любител най-лесно се поддава.
— Повторението на старите истини е същинската цивилизаторска работа.
— Вкусът на младия трябва да почита, а на стария да предпочита.
— Съвременният човек няма вътрешен живот: едвам има вътрешни конфликти.
— Там, където няма следи от старата християнска αγάπη (любов) , дори в чистата любезност има нещо студено, двулично, сурово.
— Ние, реакционерите доставяме на глупаците удоволствието да се чувстват като дръзки авангардни мислители.
— Победеният трябва да се утешава не с възможните възмездия на историята, а с чистото превъзходство на каузата си.
— Когато се целим нависоко, няма публика, способна да разбере дали сме уцелили.
— Понятието стил съдържа три смисъла: свойствата на индивидуалната изразителност, система от форми и особен набор от ценности. Всичко написано може да има стил в първия смисъл, неизбежно го има във втория и понякога успява да го има в третия.
— Единственото чисто удоволствие е в откриването на някаква идея.
— Не винаги можем да различим това, което ранява нашата чувствителност от това, което предизвиква нашата завист.
— Относителността на вкуса е оправдание, използвано от епохите с лош вкус.
— Писателят, които не се старае да ни убеди, губи по-малко от времето ни и понякога ни убеждава.
— Истината е не толкова безлично твърдение, колкото начин на мислене и усещане.
— Четенето е наркотик, без който не можем, тъй като то ни избавя не толкова от посредствеността на живота ни, колкото от посредствеността на душата ни.
— Обществата, опитващи да ликвидират необходимите институции, се обричат на по-лошо.
— Проблемите на цялата тази „съвременна младеж“ са съвършена скука.
— Откровеният диалог обикновено завършва със скандал.
— Поставянето на „практически цели“ винаги ни довежда под ръка с ближния, когото не бихме искали да докосваме и с крак.
— Важното не предоставя доказателства за себе си.
— След днешните господари, вчерашните възмущават значително по-малко.
— Поезията може и да е магия, но поетът е панаирджийски фокусник.
— „Безкласово общество“ е онова, в което няма нито аристокрация, нито народ. Там в обращение е само еснафът.
— Християнството не учи, че проблемът има решение, а че на хлопащия ще се отвори.
— Фалшивият мит се заменя не с научни тезиси, а с истински мит.
— Цивилизовано общество е това, в което болката и удоволствието не са единствените аргументи.
— Трудното не е да повярваме в Бога, а да повярваме, че ние имаме значение за Него.
— Християнството не решава „проблеми”: то ни задължава да ги преживяваме на по-високо ниво. Който настоява те да бъдат решени, обрича християнството на иронията, съпътстваща всяко решение.
— Нашата епоха произвежда по-лесно от други това, за чието производство не се изисква талант.
— Както в обществото, така и в душата, когато отстъпват йерархиите, настъпват нагоните.
— Вярата почиства ума.
— Геният оставя трудовете си не на „човечеството“, а на себеподобните си.
— Новите поколения обикалят около останките на западната култура, като група японски туристи сред развалините на Палмира.
— Смъртта е безспорното свидетелство за нашата зависимост. Нашата зависимост е безспорното основание на нашата надежда.
— За истински важното не съществуват доказателства, а само свидетелства.
— Това, което превръща контракцията на лицевата мускулатура в усмивка е докосването от невидими крила.
— Душата се кове само под хиляди атмосфери блянове.
— Вярата в Бога не е вяра в Бога: тя е невъзможност да не се вярва в Него.
— Дистанцията между нациите, класите, културите, расите е несъществена. Пропастта лежи между плебейското и аристократическото съзнание.
— Активизмът има само един предел – ада.
— Днес, за предизвикването на големи катастрофи не са нужни велики амбиции, достатъчна е купчина малки грехове.
— Да възпитаваш означава да предаваш не предписания, а отвращение и възторг.
— Човекът е мерзавец, способен понякога да се засрами.
— На този, който с безпокойство ме пита какво може днес да бъде направено, ще отговоря честно, че в наше време най-подходяща е безсилната яснота на ума.
— Религиозната сериозност очарова, етическата строгост отблъсква.
— Образованият човек е измислил ритуалите, за да се защити от прямотата на глупака.
— Когато прогресивното духовенство завърши демонтажа на църквата, последната оцеляла цивилизация ще загине.
— Неверието не е грях, а наказание.
— За да може обществеността да започне да уважава една безкористна идея, трябва първо да бъде зашлевена с нея.
— Никой не може да остане дълго време важен, без да се превърне в глупак.
— Съвременният роман мирише не на светилно, а на машинно масло.
— Нищо не вбесява така прогресиста, както упорство на онзи, който отказва да жертва вярното заради новото.
— Наивността на умния либерал постоянно обърква наблюдателя .
— Благородният човек е онзи, който си поставя изисквания, без те да са наложени от обстоятелствата.
— Истинските произведения на изкуството се взривяват в следващите епохи като снаряди, останали забити на полесражението.
— Във всяка професия глупакът се проявява по различен начин, което дезориентира профана.
— В океана на вярата уловът се извършва с мрежите на съмнението.
— На строгия ум са простени странностите.
— Учебниците по съвременна история са регистри на банкрутите.
— Вярата не е приемане на някакви убеждения, а внезапно озарение, което ни събаря на колене.
— Тълпата се възмущава от безсърдечието на онзи, който не позволява на неопитни и несръчни ръце да оперират болния.
— Името, с което сме познати, е просто най-известният от нашите псевдоними.
— Ако се вслушаме в шепота на изповедта, ще разберем, че човекът има нужда не толкова от поучение, колкото от екзорсизъм.
— Затвор е всичко, конструирано според науката.
— Да пишеш добре означава да опишеш една крива чрез възможно най-малко допирателни.
— Славата е лотария за не особено талантливите.
— Без структурата на йерархията не е възможно свободата да бъде превърната от фикция в реалност. Обикновено либералът твърде късно открива за себе си, че цената на равенството е всесилната държава.
— Реакционерът се ужасява не толкова от плебейския гуляй, на който революциите дават воля, колкото от усърдната буржоазност на реда, който те установяват.
— Атеистът никога няма да прости на Бога, че не съществува.
— Увеличаващият се брой на онези, които намират днешния свят за „непоносим” би ни утешило, ако не знаехме, че те са пленници на същите убеждения, които правят този свят непоносим.
— В бъдещото общество и реакционерите и марксистите ще живеем еднакво неудовлетворени. Но ако марксистите ще го гледат с невярващите очи на предците си, ние ще го гледаме с иронията на чужденеца.
— Да изберем възможно най-незабележителното съществуване. Истинският дисидент не е концептуално нито брадат, нито голобрад.
— Който не подушва миризмата на сяра в модерния свят, е лишен от обоняние.
— Не да разрешаваме противоречията, а да ги степенуваме, е единственото, към което можем да се стремим.
— Историята е не толкова еволюция на човечеството, колкото демонстрация на различните аспекти на човешката природа.
— Обуржоазяването на пролетариата е следствие на обръщането му в индустриалната вяра, проповядвана от социализма.
— Само старите обувки не раняват краката на човечеството в неговите дълги скитания.
— Безброй проблеми са причинени от метода, с който се опитваме да ги решим.
— Невъзможно е да говорим директно за безценното.
— Бог маскира чудото така, както човека – капан.
— Проблемите, които ни тревожат, ни опазват от проблемите, които ни опорочават.
— Ако не шета неуморно за задоволяване на алчността си, човекът в модерното общество се чувства малко виновен.
— Просветлението е плячката на победения.
— Честната формула трябва да съдържа противоотровата си.
— Когато не се сблъсква с поредица бариери на неразбиране, произведението на изкуството не успява да внуши никому значението си.
— Аз засягам само една тема: възгордяването. Всички други са нейни отпечатъци.
— Понеже е чул, че религиозните твърдения са метафори, глупакът решава, че те са измислица.
— Нашите истини трябва да пазим не толкова от обиждащата ги посредственост, колкото от защитаващата ги посредственост.
— Превръщането на хората в плебс изисква усърдното и всеотдайно участие на демократа.
— Чувствеността е културно наследство от античния свят. Обществата, в които гръцко-римската следа е заличена, познават само сантименталното и сексуалното.
— В течение на няколко века „освобождаването на човека“ се свежда до насърчаването на неговото вулгарно поведение.
— Даже от самата любов сексът плете интриги.
— Останките на империята дремят в криптата на църквата.
— Това, че някой глупак е написал нещо по някоя тема, е достатъчно основание за друг глупак уважително да включи написаното в библиографията по темата.
— Простакът се отличава от културния човек по участието на първия в „културния живот”.
— Усвоена от глупаци, истината оглупява.
— За да отсъжда точно, човек трябва да няма принципи.
— Да опитаме да превърнем тежестта, която ни смазва, в сила, въздигаща ни към спасението.
— Само чрез това, което е успял да изрази по благороден начин, човекът схваща важните истини.
— Всичко клокочи в хаос, докато думата не започне да оформя света.
— В есента на културите жизненият им сок се съхранява в най-сухите им клони.
— Не само всичко умира, но почти всичко пропада.
— Всяка идея е, като правило, пределно проста.
— Нито приемането на верните естетически принципи гарантира успех, нито грешните водят непременно до провал.
— Уродливостта на съвременното лице е етическо явление.
— Грешката дава плодове само в сянката на истината. Даже дяволът от скука напуска местата, където е угаснало християнството.
— За да ни склонят да ги приемем, глупавите идеи се позовават на многобройната публика, която ги споделя.
— Човекът умира от студ не из земните степи, а в концептуалните палати на интелекта.
— Никоя служба не е презряна, освен ако не си присвоява значимост, каквато няма.
— Когато казваме, че думите преобразяват, глупакът разбира, че те изопачават.
— Сериозното му университетско обучение предпазва специалиста от всякакви идеи.
— Любовта към ближния е несъмнена заповед, но Евангелието е любов, която ни очаква.
— Вярата не се губи, защото критиките към християнството изглеждат обосновани. Напротив, те започват да изглеждат обосновани едва със загубата на вярата.
— Литературното майсторство се състои в умението да се подържа температурата на фразата.
— Истините кацат, но не вият гнезда.
— Гръцката статуя е наследила телесната си пълнота от елинистичния дух. Там, където вярват само в тялото, има само безжизнена геометрия.
— Всяка епоха завършва с маскарад.
— Либерализмът, за да възпита народа, го разглезва до превръщането му в стар развратник.
— Осъзнаването на собствените противоречия предпазва духа от омаята на гротескни хармонии.
— Демократичните институции отварят пред гражданина единствено вратите на политическата реторика.
— Няма някой, който да не знае, че „преобразяването на света“ означава бюрократизирането на човека.
— Да осъдиш себе си е не по-малко нескромно, отколкото да си дадеш прошка.
— Което може да се знае със сигурност не е реално, а реалното не може да се знае със сигурност.
— Либералните идеи са привлекателни. Последствията им са трагични.
— Иронията е снизходителността на песимиста.
— Колкото по-благороден е един пейзаж, толкова по-нетрайна е следата, която оставя в душите на съвременните пътешественици.
— Революцията изглежда не толкова техника за изпълнение на някакъв проект, колкото наркотик срещу модерната скука на свободното време.
— Католицизмът даже за чужденеца е нещо повече от християнска секта. Католицизмът е цивилизацията на християнството.
— Властта покварява по-сигурно онзи, който я желае, отколкото онзи, който я има.
— Да се нарича остаряло това, което вече не е разбираемо, е популярна грешка.
— Политическата идея, която не води към катастрофа, не става популярна.
— В края на краищата, ревностно защитаваме и нападаме само религиозните позиции.
— Деветнайсети век нарича империализъм пълната противоположност на това, което в средновековието се нарича империя.
— В този век съчувствието е идеологическо оръжие.
— Индивидуализмът не е антитеза на тоталитаризма, а негово условие. Напротив, тоталитаризмът и йерархията са крайните точки на движения в противоположни посоки.
— В благородните души принципите са натурализирани.
— Следването на ясния текст на нечий великолепен ум е единственото съвършено наслаждение.
— Дори единичното интелектуално достижение може да спаси.
— Умът на съвременника бързо се превръща в хватателен орган на неговата лакомия.
— Свободата е право на различие; равенството е неговата забрана.
— Цивилизоването означава ограничаване на свободата, за да може стволът да расте прав. За да може зеленината да се сгъсти в короната.
— Егалитаризмът на либералните демокрации не ликвидира богатите, а само почтените сред тях.
— Либерализмът провъзгласява правото на личността на опошляване, при условие, че с това не се пречи на опошляването на съседа.
— За да бъде отприщено сатанинско възгордяване у демократа, е достатъчно случайно да бъде настъпен по мазола.
— Диктатурата е технизация на политиката.
— Истинската личност не може да бъде добавена, само може да бъде степенувана.
— Либералът се вълнува повече от екзекуцията на убиеца, отколкото от смъртта на жертвите.
— Мнозина смятат, че подражават, докато всъщност само изопачават.
— Политическите аргументи, които са изглеждали убедителни, с течение на времето започват да изглеждат непонятни.
— Между диктатурата на техниката и техниката на диктатурата, човекът не намира пролука, през която да се измъкне.
— Да се очаква, че увеличаваща се уязвимост на един все по-интегриран от техниката свят няма да наложи тотален деспотизъм, е просто глупаво.
— Да се постараем да не се превърнем просто в негатив на противниците си.
— Всеки типично модерен израз е зачатък на богохулство.
— Без съвременния експеримент нямаше да бъде известно, че свободата може да покварява не само тирана.
— Тъй като и най-посредственото копие би се превърнало в оригинал ако забравим за копирания оригинал, оригиналността не е естетическа категория.
— Книгите, с които не искаме да се разделим, обикновено са книгите, към които не сме искали да се приближим.
— Прекомерната амбиция ни предпазва от суетата.
— Да не допускаме убежденията ни да придобият дребнавата претенциозност на стара мома.
— Малцина се възхищават, без да се интересуват дали възхищението им ги дискредитира или ги прославя.
— Което е физически възможно, никога не е човешки недопустимо. Интелектуалните и моралните бариери са се преплели.
— За да срещаме добре възпитани хора, трябва да четем кореспонденция отпреди най-малко един век.
— Когато не е обвързано с някакво политическо предназначение, богатството непоправимо деморализира. Дори плутокрацията е за предпочитане пред безотговорната заможност.
— „Доказателствата“ за християнството са опити да се премълчи за благодатта.
— Ще научи ли някога човечеството да предпочита достойните изобретения пред печелившите изобретения?
— Конфликтите рядко избухват поради действителни разногласия.
— Политическите убеждения на левия са по-лесно поносими от останалите му убеждения.
— Нека не залъгваме никого: дяволът може да осигури материалните богатства, които обещава.
— Деспотизмът изсушава, бунтът скопява, свободата покварява. Нещо възвишено може да бъде издигнато само върху свободното подчинение.
— Расистът лъже себе си, вярвайки в съществуването на чисти раси, а антирасистът – вярвайки, че съставките на напитката нямат значение.
— Глупакът, избавен от финансови вълнения, умира от скука.
— Болшинството в едно общество има дадена мисловност, защото обществото има дадена структура, но обществото има дадена структура, защото едно малцинство има дадена мисловност.
— Псевдонауки като психоанализата и марксизма негодуват срещу техните анализатори като срещу техни гонители.
— Съвременникът редува състояния на мекушавост и твърдост. Щом престане да бъде сантиментален, става безжалостен.
— Научното мислене почиства ума, но изтрива много при почистването.
— Не защото са отвратителни – още по-малко защото са популярни – трябва да отхвърлим решенията на народа, а защото се обявяват за суверенни.
— Реформите са рампите, водещи към революциите.
— Демокрацията е политиката на гностическата теология.
— Прирастът на библиографии се дължи не толкова на изобилието на изследователи, колкото на недостига на критерии.
— Единственият, който трябва да моли не за милост, а за справедливост, е художникът.
— Забележките на чужд(оземн)ия критик могат да бъдат точни, но рядко са уместни.
— Да бъдеш буржоа означава да не можеш да си представиш, че индустриализацията може да не бъде желана и че по нейните продукти могат да не копнеят.
— Историята е нарушаване на биологическите привички от религиозни вихрушки.
— Освен тавтологиите, нищо в света не е чист продукт на своите причини.
— Днес искат да направят прошката равносилна на признание, че няма провинение.
— Индивидуализмът е лекарство, което разболява здравия, но лекува болния.
— Демокрацията би била безобидна шега, ако не беше маска на едно богохулство.
— Най-безсрамното зрелище е сладострастният трепет, с който тълпата слуша ласкаещия я оратор.
— Съвременната критика така разчепква художественото произведение, че от него остава само кълбо мръсна вълна.
— Разтварянето на няколко капки християнство в левичарския ум превръща глупака в съвършен глупак.
— За истинските резултатите на отминалата революция трябва да се допитаме до революционерите, подготвящи следващата.
— Действителното превъзходство е непоносимо за глупака. Имитациите на превъзходство, обаче, го очароват.
— Реакционерът просто говори постоянно това, което останалите казват само в паузите между гуляите.
— Продуктите на „либералния“ ум са толкова бездушни, че се оказват безжизнени.
— Човекът излиза не толкова на лов за истини, колкото в търсене на оправдания.
— Който се приближава към тайната без нейно позволение, намира празнина на нейно място.
— В настоящия век „десен“ не е нищо повече от клеймо, с което едни леви секти очернят други сродни секти.
Източник: https://ngdavila.wordpress.com, glasove.com
{BANNER_ID-3}
{BANNER_ID-4}
© 2024 Lentata.com | Всички права запазени.