СМЕСЕН MAGAZINE
Делегация от български издатели и журналисти е била в Брюксел вчера, за да предупреди европейските си колеги, че съществуването на малка група медии, които не са част от монопола на Делян Пеевски, е застрашено.
Съюзът на издателите в България сигнализира в Брюксел за натиск от държавните институции

Гост-автор | 22/11/2017

Делегация от български издатели и журналисти е била в Брюксел вчера, за да предупреди европейските си колеги, че съществуването на малка група медии, които не са част от монопола на Делян Пеевски, е застрашено. За това съобщава сайтът BulgarianPresidency.eu, проект на журналиста от EurActiv Георги Готев.

Делегацията е изпратена от Съюза на издателите в България, в който членува и издателят на "Дневник" и "Капитал" - "Икономедиа". Членовете ѝ са се срещнали лично с председателя на Европейската асоциация на издателите на вестници (ENPA) Карло Пероне.

В последните години ключови членове на съюза са обект на непрекъснати атаки от различни правителствени институции и прокуратурата, съобщили са те, пише Готев, чиято статия е непълен преразказ на съобщението, направено от българските издатели.

ENPA е създадена през 1961 г. с цел да защитава интересите на издателите пред европейските институции, да участва в създаването на законодателство, политики или инициативи, засягащи независимата преса, и да защитава свободата на пресата и търговската свобода. Сред членовете ѝ са медийни организации от Швейцария, Германия, Гърция, Чехия, Франция, Италия, Полша, Сърбия, Люксембург, Словакия, Белгия.

Сред останалите членове са Съюза на издателите са "Сега", "Зебра БГН", "Медиапул", "МИТ ПРЕС", "БРЯГ МЕДИА ГРУП" , "Кю Медия", "Топ Новини", "Под тепето" и "С-ФАКТОРБГ".

Групата е била водена от председателя на Съюза и съсобственик на "Икономедиа" Теодор Захов, в нея са участвали и журналисти от "Сега" и "Медиапул".

Натиск над "Капитал", "Дневник" и Иво Прокопиев


"Икономедиа" и собственикът ѝ Иво Прокопиев "са обект на натиск през последните девет години, откакто Бойко Борисов е на власт. Новото е, че последните атаки заплашват съществуването на двете медии, които са сред малкото в България, които не се подчиняват на пиар и медийната стратегия на Борисов и антуража му", пише в текста.

В изложението на издателите се разказва за разследванията на "Капитал" за обвързаността на правителството и на депутата Делян Пеевски с Корпоративна търговска банка (КТБ). "Междувременно "Капитал" и издателят му бяха остро атакувани от контролираната от държавата машина. Над 850 дискредитиращи статии, пълни с фалшиви "факти" и спекулации, се появиха във вестниците на Пеевски в периода 2010 - 2012 г. Оттогава негативната медийна кампания не е спирала. Само в последната година осем книги (със същото ниско качество) бяха публикувани и разпространени безплатно със същите вестници. Една от тях е била разпространена на английски и в Европейския парламент."

"Силно институционално влияние допълни медийните атаки. От 2009 г. насам "Капитал" и "Дневник", "Икономедиа", лично Прокопиев и семейството му, другите му компании и мениджърите им станах обект на многобройни данъчни, регулаторни, прокурорски и полицейски проверки. Нито една от тях не откри нередности, но много бяха отворени наново след приключването им. Някои от водещите разследващи журналисти на "Икономедиа" и тяхното имущество също бяха атакувани."

"Напоследък многократно бе демонстрирано, че Пеевски има силно неформално влияние върху Висшият съдебен съвет и главния прокурор Сотир Цацаров", пише още в публикацията. "Продължителните усилия на прокуратурата да започне дело срещу Прокопиев дадоха резултат през януари 2017 г., когато той бе обвинен във връзка с продажбата на остатъчния дял на електрическа компания. Софийският окръжен съд прекрати делото и го върна на прокуратурата заради процедурни и логически грешки. Прокуратурата обжалва. Делото за EVN отприщи административна процедура в Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ) срещу Прокопиев, Галя Прокопиева и децата им. Целта на предварителното разследване е да разбере има ли несъответствия между придобитите авоари и декларирания доход в последните 10 години."

"През август стана очевидно, че има силно външно влияние от Пеевски и лично от Цацаров срещу председателя на КОНПИ Пламен Георгиев. Той бе принуден да започне процедура по конфискация срещу имуществото на Иво и Галя Прокопиеви и да наложи запор върху тях. На 7 септември 2017 г. Прокопиев изпрати до КОНПИ детайлно изявление за придобитото имущество и декларирания доход на семейството във въпросния период. То показва, че декларираният доход е 10 пъти по-голям от стойността на придобитото имущество. И Галя и Иво Прокопиеви, и всичките им компании са преминали през пълна данъчна проверка за същия период, която не откри несъответствия."

"Натискът върху Георгиев и другите членове на комисията продължи. Според Закона за конфискацията КОНПИ има право да наложи запор върху имуществото и банковите сметки само обявявайки потенциални несъответствия, без да е необходимо да го доказва пред съда. Това може да блокира всякакви бизнес начинания, докато съдът не обяви финално решение."

"Крайната цел на натиска, наложен от Пеевски и Цацаров срещу КОНПИ, е "Икономедиа" АД. (...) КОНПИ може ефективно да блокира дейността на "Икономедиа" за две години, като поиска запор на дяловете и банковите сметки, без издателската фирма да има възможност да се защити първоначално."



Атаки срещу Огнян Донев, издател на "Клуб Z"

През 2012 г. съсобствениците на "Медийна група България" Огнян Донев и Любомир Павлов са били обвинени в пране на пари след сигнал на бившия им партньор Христо Грозев. Донев е бил обвинен и за укриване на данъци от продажбата на дяловете си във фармацевтична компания - сделка от 2006 г., която вече е била разследвана в продължение на три години. Обвинението в пране на пари бива оттеглено през март 2013 г., след като Грозев оттегля показанията си. Делото за укриване на данъци още е на първа инстанция в Софийския градски съд.

По времето на разследването имаше коментари, че целта на прокуратурата е "да доведе до смяна на собствеността на вестниците на медийната група". Това действително се случи скоро след започването на делата. Продажбата на вестниците "Труд", "24 часа" и "168 часа", както и на други печатни издания бе финализирана скоро след прекратяването на разследването за пране на пари срещу Донев и Павлов.

Донев и финансираните от него издания - списание "Клуб Z" и сайтът clubz.com, са обект на продължаващи атаки в редица публични изявления на прокуратурата и на главния прокурор. Това се случва в пълно съзвучие с медийния кръг на Пеевски. По правило медиите на Пеевски подкрепят изцяло тезите на прокуратурата. Причината за тези атаки е критичното отношение на "Клуб Z" към работата на институцията, на главния прокурор и на Висшия съдебен съвет, поведение, което винаги е спазвало журналистическите стандарти.

Сашо Дончев, издател на "Сега"

Издателят на вестник "Сега" Сашо Дончев и бизнесът му в "Овергаз" бяха проверявани по сигнал от 16 януари 2017 г. към главния прокурор Сотир Цацаров. Сигналът съдържа публично известна информация за жалба, подадена през 2011 г. от Дончев към Европейската комисия, че "Булгаргаз" и "Булгартрансгаз" злоупотребяват с доминантната си позиция на българския пазар. В резултат ЕК започна процедура срещу България.

На базата на този сигнал тази пролет започнаха разследвания срещу служители на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Преди това обаче Дончев бе поканен чрез посредник на частна среща с главния прокурор, по време на която са му били отправени заплахи под формата на "съвет". Цацаров е изразил недоволство от редакционната политика на "Сега", която според него подкрепяла опозиционната партия "Да, България", и от телевизия BiT, която не е собственост на Дончев, но според главния прокурор той "имал думата" там.

***
Автор: Георги Готев
Източник: dnevnik.bg



 



Други статии от този автор

Филмите на Карбовски



Коментари